In september 2009 is een onderzoek afgerond door Mandy van Tilborg en Melisa Bel, Afdeling Organisatiewetenschap van de Vrije Universiteit Amsterdam naar netwerken en ondernemerssucces.
Het belangrijkste advies van de onderzoekster Mandy van Tilborg is om uw sociaal kapitaal (netwerk) daadwerkelijk te managen. Neem afstand van de rotte appelen, zwarte gaten en blokkeerders en denk erover na hoe relaties die goed voor u zijn, goed voor u blijven.
Het lijkt er volgens haar op dat zzp'ers eerder onbewust dan bewust netwerken - netwerken begint bij voor de hand liggende relaties: vrienden,familie, andere zzp'ers en opdrachtgevers. Organisaties en instellingen die zelf een relatie met zzp'ers aan willen gaan moeten hier goed op in spelen.
Zelfstandigen die het onderzoek willen gebruiken om te kijken hoe 'zij het zelf doen ten opzichte van anderen' kunnen in de beschrijvende resultaten zien hoe de omzet, het aantal opdrachtgevers en de tijdsbesteding aan netwerken van collega zzp'ers zich verhouden tot die van henzelf. Dit vraagt wel enig gepuzzel en voorzichtigheid bij sectoren met weinig deelnemers.
Het complete rapport kunt u nalezen door hier te klikken.